Et bilde sier mer enn tusen ord, men er det tusen for mye?
- Raija Kuisma
- 1. okt. 2024
- 2 min lesing
Bruken av bilder er en sentral del av nettstedets visuelle utforming og brukeropplevelse, og de spiller en betydelig rolle i kommunikasjonen og tiltrekningen av nettstedet. Bilder er ikke bare bilder; de er en del av historiefortellingen, som formidler organisasjonens og merkevarens verdier, og på den måten engasjerer de brukeren. Dette er slik vi har blitt vant til å tenke. Mange kulturinstitusjoner, museer og gallerier forsøker å skape en oppslukende opplevelse på sine nettsteder, og bilder, videoer, animasjoner og lignende elementer spiller en rolle som er minst like viktig som tekst. Men det er en annen tilnærming jeg ønsker å fremheve: Du trenger ikke alltid mange bilder – eller noen i det hele tatt – og fraværet kan være like strategisk som bruken av dem.
I min forrige artikkel skrev jeg om Universal Design, som gir en god grunn til hvorfor det kan være lurt å bruke færre bilder. For noen brukere kan overdreven bruk av bilder og den visuelle støyen som kan følge med føre til sensorisk overbelastning. Ved å tilby en visuelt roligere og klarere opplevelse kan du oppnå et konkurransefortrinn i visse målgrupper. Dette knytter seg også til et av mine favorittprinsipper: Kjenn kundene dine, og uansett hva du gjør, gjør det med deres behov i tankene!
Miljøbevisst webdesign og det digitale fotavtrykket er fremvoksende temaer på grunn av internettets betydelige energiforbruk, og fraværet av bilder har derfor også en økologisk vinkel. Bruken av bilder øker filstørrelsen på nettsteder, noe som igjen øker energiforbruket på serverne. Å redusere antallet bilder kan derfor bidra til å senke nettstedets energiforbruk og være til fordel for aktører som ønsker å profilere seg som miljøvennlige. Teknologien har allerede begynt å løse dette problemet med effektive filformater som WebP og AVIF, men disse fungerer kanskje ikke på eldre enheter eller nettlesere.
Sist men ikke minst, la oss snakke om minimalisme og hva det representerer. Du har kanskje lagt merke til at mange teknologiselskaper og B2B-selskaper bruker bilder svært sparsomt på sine nettsteder. De kjenner sine kunder, for denne stilen appellerer til brukere som verdsetter klar, konsis og uforstyrret informasjonsformidling. Minimalistiske nettsteder er like sterk statement som en IT-milliardærs enkle t-skjorte og jeans.
Fraværet av eller minimal bruk av bilder og en hvit bakgrunn på en nettside representerer høy profesjonalitet og pålitelighet, og denne assosiasjonen er svært sterk. For visse sektorer, som advokatfirmaer eller konsulenttjenester, brukes visuell enkelhet for å forsterke budskapet om at selskapet er pålitelig og profesjonelt.
I vår tid er minimalisme luksus. Og mindre er mer! Jeg elsker alltid å si dette fordi det minner meg om min favorittkarakter fra Solsidan, Kliché Kjell. Du bør definitivt sjekke ham ut! Du kan lære i det minste hva du ikke bør skrive på nettstedet ditt etter at du har bygget opp troverdighet gjennom visuell minimalisme.
Gjennomtenkt reduksjon av bilder på en nettside kan gi et konkurransefortrinn for visse selskaper eller organisasjoner, så lenge det gjennomføres strategisk og korrekt. Og som alltid er det viktig å sørge for at nettstedets visuelle og tekstuelle budskap støtter hverandre sømløst, og at tjenesten eller produktet virkelig oppfyller løftene som er gitt til kunden.

Comments